Co je Začít spolu?
Je to vzdělávací program, který rozvíjí klíčové kompetence dětí,
které jsou tolik potřebné pro úspěšný a spokojený život nejen v dnešním,
ale i v budoucím světě. Jde o dovednosti učit se, řešit problémy, komunikovat,
spolupracovat, kriticky a občansky myslet.
Začít spolu zdůrazňuje individuální přístup k dítěti a
partnerství školy, rodiny i širší společnosti v oblasti výchovy
a vzdělávání. Prosazuje
a umožňuje inkluzi dětí se speciálními potřebami. Představuje pedagogický přístup orientovaný na dítě.
Všichni učitelé, kteří pracují s programem Začít
spolu, prochází intenzivním vzděláváním, využívají metodickou podporu školících
center, kolegiální podpory škol, které pracují v programu Začít spolu. Mohou
také využívat každoroční zahraniční stáže a získávat tak inspiraci v jiných
mateřských i základních školách, které s tímto programem pracují již
několik desítek let.
K dispozici jsou také metodické materiály,
odborné publikace a výsledky dlouhodobých výzkumů související s programem Začít
spolu.
Z dlouhodobého psychologického výzkumu (Gardošová,
Dujková 2003) jasně vyplývá, že děti které se programu Začít spolu účastní,
získávají širokou škálu kompetencí, jejichž dosahování a rozvoj jsou cílem
programu Začít spolu a zároveň se tím neoslabují kompetence, které od dítěte
žádá běžná škola na začátku školní docházky.
Hlavní výsledky:
-
děti zapojené do programu Začít spolu se v rovině
intelektu posouvají významněji, než děti z běžných škol. Projevují
výraznější známky rozvoje logického myšlení;
-
v testování školní zralosti výsledky
odpovídají standardním požadavkům;
-
dětí zapojené do programu Začít spolu
vykazují vyšší kreativitu, řeší problémy na složitější úrovni, mají větší počet
nápadů vedoucích k řešení, jejich řešení jsou odvážnější, srozumitelněji
zpracovaná i popsaná;
-
dosahují větší vnitřní sebejistoty a
uvolněnosti;
-
lépe se orientují v mezilidských vztazích,
jsou citlivější k jejich vnímání. S věkem nabývají vyšší schopnosti v ovládání
svých vnitřních impulzů a potřeb;
-
jejich aktivita je výraznější. Projevují
se více spontánní snahy předvést své výtvory bez obav ze svého selhání;
-
převažuje u nich orientace na lidský svět.
Mají lepší komunikační dovednosti. Pojímají příznivě i druhé lidi, mají vyšší
míru vstřícnosti;
-
jsou zároveň méně podřídivé vůči autoritě,
tudíž odolnější sociálnímu tlaku. Děti mají k dospělým úctu, ale nemají z nich
strach a nevypěstovávají si závislost na jejich vedení.
Zdroj: Jana Poche Kargerová a kol.; Spolupráce s rodinou
a komunitou v programu Začít spolu
Název školy: | Základní škola a Mateřská škola Vraclav, okres Ústí nad Orlicí |
Adresa: | Vraclav 52, Vraclav, 56542 |
IČO: | 71008934 |
Ředitelka školy: | Mgr. Pavlína Štanclová |
E-mail: | p.stanclova@zsvraclav.cz |
Web: | https://www.zsvraclav.cz |
Datová schránka: | 9q7sven |
Zřizovatel: |
Základní škola: | (+420) 465 482 115 |
Mateřská škola: | (+420) 465 482 131 |
Školní družina: | (+420) 468 003 228 |
Školní jídelna: | (+420) 468 003 229 |
Kancelář ŠJ | (+420) 468 003 276 |